Scoor met een opvallende binnenkomer
Een goede elevator pitch begint met een opvallende binnenkomer die de aandacht trekt bij je publiek, een uitspraak die blijft hangen dus. Dit kan een persoonlijk verhaal zijn, iets dat in het nieuws voorbij is gekomen of een korte anekdote. Het belangrijkste is dat je binnenkomer relevant is voor de persoon of het bedrijf waarvoor je je pitch houdt. Een voorbeeld van een opvallende binnenkomer is: "Ik ben op vrijdag de 13e geboren, maar heb altijd geluk". Het is belangrijk om meteen een passend vervolg te hebben, zodat je niet met een mond vol tanden staat als je gevraagd wordt om een voorbeeld daarvan te geven.
Bedenk goed wat je wilt vertellen in je elevator pitch
Een goede elevator pitch bevat een aantal vaste ingrediënten, waaronder je naam, leeftijd, studies, werkervaring, vaardigheden en competenties. Geef daarbij aan wat de toegevoegde waarde is die jij kunt leveren aan het bedrijf en wat jouw specifieke wensen zijn. Zorg ervoor dat wat je vertelt, relevant is voor de job waarop je solliciteert. Het is handig om van tevoren een lijstje te maken van de punten die je wil benadrukken. Zo weet je zeker dat er niks ontbreekt in je pitch. Hou bij de opening wel rekening met relevantie. Je hebt niet alle tijd! Kies daarom zorgvuldig wat je wel en niet benoemd.
Houd het kort en simpel
Een elevator pitch is een korte presentatie van jezelf. Maar hoe lang is kort? Een minuut is zoân beetje de max. Dat âdwingtâ je tot de kern te komen van wat je wilt vertellen. Vermijd daarbij clichĂ©âs, vakjargon en nietszeggende woorden als âin principeâ, âeventueelâ of âeigenlijkâ.
Zorg voor een persoonlijke touch
Een goede elevator pitch gaat niet alleen over wat je te bieden hebt qua opleiding en werkervaring, maar ook over wie je bent als persoon. Voeg daarom een persoonlijke touch toe aan je pitch, zoals een hobby of interesse die relevant is voor de functie waarop je solliciteert. Dit maakt je niet alleen menselijker en sympathieker, maar toont ook aan dat je vaardigheden hebt die verder gaan dan alleen je werkervaring. Daarnaast is een persoonlijke klik natuurlijk ook heel belangrijk.
Pas je elevator pitch aan op je doelgroep
Een elevator pitch is geen one-size-fits-all presentatie. Het is belangrijk om je pitch aan te passen op je doelgroep, zoals het bedrijf waar je solliciteert of de persoon met wie je in gesprek bent. Het gaat namelijk niet alleen over jou, maar ook over de ander. Wat is voor hen relevant? Welke problemen kunnen zij hebben die jij kunt oplossen? Zorg dat je weet wat de specifieke behoeften en uitdagingen zijn van het bedrijf en de functie waarop je solliciteert en speel daarop in met je elevator pitch. Door je pitch aan te passen op je doelgroep, vergroot je de kans dat je boodschap overkomt en dat je een goede indruk achterlaat.
Houd rekening met non-verbale communicatie
Bij het geven van een elevator pitch is niet alleen de inhoud van belang, maar ook je non-verbale communicatie. Zorg dat je tijdens je pitch oogcontact maakt, rechtop staat (of zit, wees geen zoutzak) en een zelfverzekerde uitstraling hebt. Dit helpt om je boodschap kracht bij te zetten en over te komen als iemand die duidelijk weet waar hij of zij over praat.
Gebruik een elevator pitch ook buiten sollicitatiegesprekken
Een elevator pitch kan niet alleen van pas komen tijdens sollicitatiegesprekken, maar ook in andere situaties waarin je jezelf kort en krachtig moet presenteren, zoals bij netwerkevenementen of in informele gesprekken. Door te zorgen dat je altijd een goed doordachte pitch paraat hebt, kun je jezelf op elk moment op de juiste manier presenteren.
Schrijf je elevator pitch uit (en oefen âm ook)
Het is een goed idee om je elevator pitch uit te schrijven en te oefenen. Oefen je pitch hardop en als het even kan voor de spiegel of - nog beter maar ook een beetje 'enger' - voor een live publiek (gerekruteerd uit je eigen vrienden- en familiekring). Het oefenen van je elevator pitch is essentieel voor een goede presentatie. Door te oefenen krijg je meer vertrouwen in jezelf en kun je je presentatie verbeteren. Feedback van vrienden en familie is daarom heel belangrijk. Hopelijk kunnen zij je waardevolle tips en suggesties geven om je pitch verder aan te scherpen. Bovendien kun je door te oefenen ook beter inschatten hoeveel tijd je nodig hebt voor je presentatie en kun je je timing optimaliseren. Zo ben je altijd goed voorbereid en kun je met zelfvertrouwen je elevator pitch presenteren. Lukt het je tijdens het oefenen om je elevator pitch binnen Ă©Ă©n minuut te houden? Ja? Niks meer aan doen. Zo nee, pas dan de tekst aan: schrijven is schrappen. Je komt er wel!
Overweeg het alternatief: de elevator yell
Een andere term die in hetzelfde straatje valt is de âelevator yellâ. Deze gebruik je op het moment dat zelfs een elevator pitch nog te lang is, want hij bestaat maar uit Ă©Ă©n zin. Dit kan ook de aanleiding zijn voor je elevator pitch. Met de elevator yell wil je prikkelen en ervoor zorgen dat er een vervolgvraag door je gesprekspartner wordt gesteld, zodat jij daarna je echte elevator pitch kan doen.
Voorbeeldje? âIk help mensen efficiĂ«nter gebruikt te maken van hun tijd, waardoor ze gemiddeld 30% sneller kunnen werken.â De vervolgvraag kan zijn: âKlinkt interessant. Hoe doe je dat?â Nu is het jouw beurt om te starten met je elevator pitch.
Wees overtuigend en enthousiast
En dan is het moment daar, het sollicitatiegesprek. Je bent goed voorbereid, hebt alle belangrijke ingrediĂ«nten erin verwerkt en kent je elevator pitch helemaal uit je hoofd. En je kunt âm vloeiend, niet te snel en duidelijk âbrengenâ. Boor dan nu je enthousiasme en overtuigingskracht aan. Niets werkt namelijk aanstekelijker dan iemand die in zichzelf gelooft en weet waar hij voor staat. You got this!
Kortom, met een goede elevator pitch heb je een krachtig hulpmiddel bij het presenteren van jezelf in verschillende situaties, zoals sollicitatiegesprekken en netwerkevenementen. Door een opvallende binnenkomer (of elevator yell) te gebruiken, je pitch kort en simpel te houden, een persoonlijke touch toe te voegen en rekening te houden met je doelgroep en non-verbale communicatie, kun je een sterke pitch creëren die blijft hangen bij je gesprekspartner. Oefen je pitch goed en zorg dat je deze altijd paraat hebt, zodat je jezelf op elk moment op de juiste manier kunt presenteren. Succes met de voorbereiding!
Wil jij meer weten over een goede voorbereiding van je gesprek? Wij staan voor je klaar! Je kunt altijd contact opnemen met ons team om te sparren over jouw elevator pitch. Of bekijk alvast onze creatieve sollicitatietips!