Wat is een medewerker KlantContactCentrum (KCC)?
Als medewerker klantcontactcentrum ben je een eerste aanspreekpunt voor klachten, problemen, verzoeken en vragen. Afhankelijk van de organisatie waar je terechtkomt, kun je bijvoorbeeld te maken krijgen met medische vragen, klachten over huurwoningen of andere vragen. Je kunt klanten telefonisch, via e-mail, social media of chat te woord staan, maar het kan ook op kantoor zijn. Waar nodig, kun je degene met wie je contact hebt doorsturen naar een meer geschikte afdeling binnen je organisatie.
Omdat jij een eerste aanspreekpunt bent, is jouw representatie erg belangrijk. Je krijgt te maken met verschillende uitdagingen, maar wat of hoe groot deze ook is, jij weet de vraag te beantwoorden, de klacht correct af te handelen of het vraagstuk door te spelen naar de juiste persoon. Je bewaakt daarbij doorlooptijd en kwaliteitsnormen en zorgt natuurlijk voor klanttevredenheid. Een KCC-medewerker is dus iemand met veel verantwoordelijkheden. Als je voldoening haalt uit het oplossen van problemen en tevreden klanten, dan is dit de rol voor jou!
Wat doet een KCC-medewerker?
Als KCC-medewerker is contact met klanten jouw hoofdtaak. Onder dit klantcontact kun je eigenlijk iedere vorm van direct contact zien tussen de organisatie waar je aan de slag gaat en de âklantâ. In de rol van KCC-medewerker is een âklantâ wel een breed begrip. Het kan namelijk ook gaan om een patiĂ«nt in een ziekenhuis of een inwoner van een gemeente, maar het gaat erom dat dit iemand is die ergens (direct of indirect) voor betaalt bij een organisatie.
Zoals we hierboven al even noemden, kan het contact met klanten verschillende vormen aannemen: vragen beantwoorden, problemen aanhoren en klachten en verzoeken ontvangen en verwerken. Als KCC-medewerker ben je verantwoordelijk voor het registreren en verwerken van deze vraagstukken. Waar dat kan, los je mogelijk problemen of verzoeken natuurlijk zo veel mogelijk direct op, maar het kan ook goed zijn dat je iemand moet doorverwijzen naar een andere afdeling of persoon.
In je werk krijg je te maken met uitdagende situaties. Daarom zijn jouw sterke communicatieve vaardigheden onmisbaar, maar als het goed is ben jij ook wel een mensen-mens die energie krijgt van mensen te woord staan Ă©n te helpen. Belangrijk is natuurlijk dat het klantcontact soepel verloopt en dat je een voor beide partijen acceptabele of gewoon goede uitkomst bereikt.
Waar werkt een KCC-medewerker?
Een KCC-medewerker kan bij verschillende organisaties aan de slag gaan. Via Joinuz is dit vaak bij een gemeente, maar de rol is ook mogelijk bij een ziekenhuis of woningcorporatie. Dat betekent dat je als KCC-medewerker via Joinuz altijd je steentje kunt bijdragen aan de maatschappij.
Wat de verhouding tussen klant en de organisatie is, verschilt dus wel per opdrachtgever. Daarnaast bepaalt de organisatie ook de inhoudelijke vragen waar je mee te maken krijgt. Waar je ook terechtkomt: je kunt rekenen veel afwisseling! Je krijgt te maken met uiteenlopende onderwerpen binnen de organisatie en ziet verschillende problemen en uitdagingen voorbijkomen. Je hebt daardoor contact met verschillende afdelingen binnen een organisatie.
Hoe word je een KCC-medewerker?
Er is niet Ă©Ă©n traject dat je kunt volgen om KCC-medewerker te worden. Vaak moet je wel een mbo-niveau 4 opleiding gedaan hebben, omdat je met complexe situaties te maken kunt krijgen, maar er is geen specifieke opleiding die vereist is. Er bestaan wel opleidingen en trainingen voor KCC-medewerker, maar dit zijn vaak kortere opleidingen of trainingen.
Welke kennis heb je nodig om bij het klantcontactcentrum te werken?
Er is niet altijd specifieke kennis nodig, maar om een goede kans te maken bij een vacature is kennis over de materie of de branche natuurlijk altijd handig. Jouw ervaring telt dus zeker mee. De eisen van organisaties zullen ook altijd verschillen. Als je al ervaring hebt als KCC-medewerker, dan is het vaak eenvoudiger om ook weer binnen dezelfde branche aan de slag te gaan.
Wat verdient een KCC-medewerker?
Als KCC-medewerker kun je via Joinuz gaan werken bij verschillende interessante opdrachtgevers. Dat moet natuurlijk wel passend beloond worden. Je salaris bepalen we altijd op jouw eerdere werkervaring. Als KCC-medewerker kun je gemiddeld zoân ⏠2.950 per maand verdienen. Salarissen in dit werk schommelen namelijk tussen ⏠2.400 en ⏠3.500. Dat gemiddelde hangt dus wel af van je ervaring als KCC-medewerker en kan in de praktijk natuurlijk anders uitvallen.
Wat je uiteindelijke salaris ook is, het is niet het enige wat Joinuz je te bieden heeft. Daarnaast krijg je namelijk ook:
- Een reiskostenvergoeding (conform CAO).
- Toegang tot de Joinuz Academy, om je verder te ontwikkelen. Je krijgt toegang tot toffe trainingen, maar ook betaalde opleidingen.
- Een sportabonnement; of je nou dagelijks naar de gym gaat of liever aan yoga doet, Joinuz betaalt âŹ25 mee aan jouw sportabonnement.
- Een goede werk-privé balans!
KCC-medewerker? Ga aan de slag via Joinuz!
Heb jij al goede ervaring opgedaan als KCC-medewerker, maar ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Joinuz hoort graag van je! We hebben regelmatig vacatures die bij jouw ervaring passen. Met name in het Sociaal domein zoeken we KCC-medewerkers. Heb je niet direct gevonden wat je zoekt? Dan gaan we graag met je in gesprek om met je te sparren over de mogelijkheden. Tot snel!